Waar wil jij naar toe met jouw organisatie en wat verwachten jouw bezoekers van je? Welke producten ontwikkel je hier op? En hoe werk je jouw ambities uit qua budget, planning en organisatie? Dit zijn vragen waar ik samen met jou antwoord op kan geven, zowel op strategisch als op praktisch niveau. Een heldere visie formuleren, innovatieve concepten ontwikkelen en implementeren, fondsen werven en projectmanagement; met als focus de authenticiteit van de collectie relevantie geven in de hedendaagse samenleving.
Al sinds de oplevering in 1895 is Forteiland Pampus los van de wal: geen toevoer van elektriciteit, gas en water en geen afvoer voor het riool. Toch konden er begin 20ste eeuw zo’n 200 soldaten wonen dankzij state-of-the-art oplossingen om elektriciteit op te wekken, water te reinigen, wc’s door te spoelen en eten vers te houden. Nu Forteiland Pampus een museum is komen er duizenden bezoekers die ook faciliteiten nodig hebben. Tot enkele jaren geleden werd hierin voorzien door onder meer dieselaggregaten en water van de wal. Maar dat wil Forteiland Pampus niet langer en daarom transformeert het van historisch off-grid naar duurzaam off-grid; fossielvrij en zelfvoorzienend. Ten behoeve van deze hernieuwing, heb ik samen met het Pampus-team en mogelijke samenwerkingspartners de visie op publiek & educatie opgesteld. Hierin heb ik de uitgangspunten voor publiek & educatie uiteengezet, inzicht gegeven in de huidige en toekomstige programmering en de doelgroepen die daarmee worden voorzien, en kansen voor publiek & educatie gesignaleerd, die uit de herpositionering voortkomen. Dit als fundament voor de organisatie om de toekomstige publieksproducten op te ontwikkelen.
De kracht van Willemijn was dat ze niet alleen vastbeet in het vraagstuk, maar vooral in de organisatie. In gesprek met iedereen die ertoe deed kwam ze tot de visie die voor Pampus herkenbaar is.
Tom van Nouhuys, Directeur Forteiland Pampus